Ministerka školstva, posledná nádej údajne šikanovaných mediamatikov v Žiline

Autor: Vanda Tuchyňová | 17.4.2018 o 7:41 | (upravené 13.5.2018 o 22:59) Karma článku: 4,18 | Prečítané:  1596x

Tvrdia, že na univerzitnej pôde Žilinskej univerzity zažili šikanu. Zúfalo čakajú na akreditáciu nového programu v Martine, ich nádejou ostáva už len "veto" ministerky Martiny Lubyovej. 

Odídení mediamatici zo Žilinskej univerzity a desiatky ich bývalých  študentov sa nedočkali pozitívneho výlsledku v akreditačnom procese nového študijného programu  mediamatiky v Martine, o ktorý sa pokúšali v rámci Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave.

Akreditačná komisia pod vedením Vladimíra Patráša tesnou väčšinou rozhodla o zamietavom stanovisku, čim do veľkej miery  "zabila"  nádeje  sklamaných študentov zo Žiliny a ich bývalých pedagógogov.

Na rade je teraz ministerka školstva Martina Lubyová, ktorá má dve možnosti. Buď si rozhodnutie  komisie osvojí  a žiadosť zamietne, alebo sa  závery komisie rohodne nerešpektovať a  žiadosť o akreditáciu schváli. Zúfalí študentii mediamatiky v Žiline, ktorých si, inak, ministerka školstva pozvala nedávno do Bratislavy k stolu, aby si vypočula ich svedectvo o situácii, teraz visia na jej peráach a čakajú, ako rozhodne. Posunie ich životy smerom dopredu k úspešnej budúcnosti, alebo nie?

O čom je vlastne kauza  žilinských mediamatikov, ktorej príbeh sme  opísali už  pre nedávne vydanie týźdenníka  Plus 7 dní? 

Je o mladých ľudoch, ktorí už za študetských čias prežívajú to, čo ich malo počkať až v reálnom živote. Sklamania, podrazy, nedôvera v dospelých, v učiteľov s akademickým vzdelaním. Tomuto čelia  mladí muži a ženy v rámci štúdia.  Tento príbeh akoby ani nebol z akademického prostredia, kde je ambíciou viesť budúce generácie k odbornosti a k hodnotám. Pripomeňme si fakty zverejnené už v spomínanom týždenníku .

Študenti mediamatiky a kultúrneho dedičstva na Fakulte humanitných vied v Žiline čelia dlhodobo masívnej nespokojnosti, strachu a obavám. Už druhý semester študujú bez svojich obľúbených pedagógov,ktorí dobrovoľne i neslobodne museli opustiť fakultu humanitných vied, pretože nedokázali podľa nich ďalej garantovať kvalitu štúdia a upozorňovali na vážne prešľapy v oblasti transparentnosti a financovania fakulty. 

Po ich odchode sa údajne citeľne zhoršila nielen kvalita štúdia a odbornosť nových vyučujúcich, študenti otvorene naznačujú prejavy šikany zo strany vedenia fakulty a katedry, ktoré sa mali objaviť i v súvislosti s výberom školiteľov bakalárskych a diplomových prác. Tie mali viesť v mnohých prípadoch práve odídení experti.

Desiatky študentov chcú opustiť akademickú pôdu v Žiline, obávajú sa o úspešné dokončenie štúdia a pomsty, ktorá môže podľa nich nasledovať i po medializácii problému. Viac ako dve tretiny pedagógov opustilo katedru žilinskej mediamatiky.

Kritická situácia na Fakulte humanitných vied sa ťahá už tri roky. Odídení pedagógovia dlhodobo kritizovali vedenie fakulty a upozorňovali na množstvo pochybení - klesajúci počet študentov na fakulte (z 2000 na 500), na prezamestnanosť v učiteľských odboroch, finančnú netransparentnosť
fakulty, mobing, šikanu.

Vyučujúci využili množstvo vnútorných procesov na zvrátenie situácie na fakulte prostredníctvom informovania akademického senátu, rektorky, nič nepomáhalo, naopak. Protestné hlasy, podľa ich výpovede, boli okamžite “uzemnené.“ Výmenou vedúcej katedry, či prodekana. Čerešničkou na torte bol moment, keď fakulta humanitných vied požiadala o výmenu všetkých troch protestujúcich garantov, bez ich vedomia. 

Vedenie fakulty doteraz nijak pochybenia nepriznalo a nepriznáva. Predovšetkým dekanka Vlasta Cabanová, ktorej strata expertov, zdá sa, vôbec neprekáža. Tvrdí, že spomínaní pedagógovia nedokázali garantovať kvalitu programu, nedokázali podľa nej vytvoriť vedeckú školu a  vychovať“ svojich vlastných garantov v odbore knižnično-informačné štúdiá. 

Aký je teda výsledok a obraz nebývalých pomerov na fakulte? Z celkových 19 pedagógov, ktorí boli zapojení do komplexnej akreditácie mediamatiky v roku 2014, doteraz dobrovoľne opustilo alebo muselo opustiť katedru 14 pedagógov, na mieste ostalo len 5 pôvodných vyučujúcich. Študijný program mediamiatika a kultúrne dedičstvo sa de facto personálne rozsypal. Ale zatiaľ žije.

Zatiaľ... 

Takéto dlhodobé napätie sa študentov samozrejme v plnej miere dotklo. Sformulovali petíciu, ktorú podpísalo viac ako 750 ľudí, na rad prišli protesty. Študenti namietali účelové odvolávanie pedagógov, ochotne vystupovali a svedčili o situácii v regionálnych médiách. Dnes sú mnohí v záverečnej fáze štúdia a sú zúfalí, kam situácia dospela. 

Na prednáškach sa bavia o živote

Poďme ale ku konkrétnostiam, nateraz z oblasti kvality štúdia. Je totiž jedným z hlavným leit motívov nášho príbehu. Pripomíname, že pri zbieraní informácií sme sa neopierali o výpovede jednotlivcov, ale desiatky nespojných študentov, ktorých netreba špeciálne hľadať. Nájdete ich na chodbách  fakulty, alebo na spoločných akciách. Ako sa nám zverili - doslova „trpia“ nekvalitou štúdia súčasnej žilinskej mediamatiky. 

Na verejné stretnutie s odídenými pedagógmi na Staničke Záriečie v Žiline v októbri minulého roka naplnili kapacitu sály s viac ako 100 miestami. Verejne hovorili o svojich zážitkoch a pocitoch. Nad miestnosťou sa „znášal“ výkrik o pomoc. „Nechceme ostať v Žiline,“ viac krát zaznelo. Môžu sa desiatky študentov naraz v úsudku mýliť? Pripusťme, že môžu, preto skúsme hovoriť konkrétne. 

Sú demotivovaní - v mnohých prípadoch tým, že ich štúdium, a to nie v jednom prípade, sa doslova zmenilo z denného na dištančnú formu, napriek tomu, že akreditovaná a v informačných listoch je zadukomentovaná iba prezenčná forma. Ako to vyzerá v skutočnosti? Prejavuje sa to napríklad na počte prednášok a cvičení. Ako príklad uvádzajú študenti predmet „Tvorba aplikácií pre web“.

Podľa ich výpovede mali z 13 naplánovaných cvičení len jedno úvodné stretnutie a dve cvičenia, „ostatné cvičenia sa doslova vyparili. Skrátka neboli, neuskutočnili sa,“ dodávajú študenti. O niečo lepšie, ale len o málo, dopadli na predmete „Etické aspekty mediamatiky“. Z 8 cvičení mali reálne len 3. „Všetky ostatné neboli, alebo nás vyučujúci poslal do knižnice, kam on sám neprišiel,“ hovoria študenti magisterského stupňa. 

Podobných príkladoch je viacero,  ak sú skutočné, treba povedať, že sú v rozpore s platnými predpismi schváleného študijného programu. Poďme ďalej a spomeňme ťažkosti študentov a ich nespokojnosť týkajúca sa obsahu konkrétnych hodín.

Opäť príklad, tento krát predmet „Informačné systémy“. „Učí nás ho starý pán. Ovláda 6 jazykov, ale nie je mediamatik. Jeho reč je technická, to, čo učí nie je v kontexte s obsahom mediamatiky,“ tvrdia jednotne študenti a dopĺňajú, že pre neodbornosť  a nespokojnosť s vyučujúcim sa prednášok zúčastňujú len dvaja –traja z nich. 

Na predmete „Marketing 2“ sa s prednášajúcou rozprávajú o živote, pokračujú v rozprávaní. Jemne naznačujú, že jej chýbajú bazálne zručnosti pri práci s počítačom.„ Žiaľ, nemá nás čo naučiť, je nám jej viac ľúto, lebo určite je dobrý človek, ale nemá nám čo dať, tak sa rozprávame o živote.“

Titul zo žilinskej mediamatiky nechcú, hanbili by sa 

Podľa výpovedí študentov obsah predmetov Mediamatika 1, Marketing 2, Tvorba aplikácii pre web, Legislatívne aspekty mediamatiky, Manažment informácii, Manažment znalostí nespĺňajú základné kritéria takzvaných informačných listov predmetov, ktoré presne formulujú obsah štúdia, o čom predmet je, čo má spĺňať.

Ako tvrdia, skutočnú náplň predmetov je možné veľmi jednoducho skontrolovať. Štúdium- obsah, ale i forma podľa nich nespĺňa požadované kritériá. Vážne tvrdenia študentov vrhajú fakultu do veľmi zlého svetla. A tomu sa opäť bráni dekanka Fakulty humanitných vied v Žiline Vlasta Cabanová, vážnosť situácie nepripúšťa a ponúka svoj pohľad: 

„Posúdenie kvality štúdia je proces, ktorý nepozostáva len z hodnotenia študenta, ale skladá sa z viacerých atribútov. Ľudia sú rôznorodí a nie je možné vyhovieť všetkým ich požiadavkám ...., máme pozitívne informácie priamo od študentov, vyjadrujú spokojnosť s tým, že sa situácia upokojila a vytvorili sa pokojnejšie podmienky pre ich štúdium.“

V odpovedi ďalej argumentuje celouniverzitným prieskumom, ku kvalite vzdelávania vykonaný v decembri 2017 a januári 2018, ktorý podľa nej ukázal, že situácia sa zlepšila, ale niektoré nedostatky pretrvávajú.

Šikana ?

Posuňme sa k ďalšiemu vážnemu problému, ktorým je výber školiteľov bakalárskych a diplomových prác. Práve tu čelili študenti avizovanému pocitu nátlaku a šikany. Podľa ich slov, boli prinútení vedením katedry proti ich vôli zmeniť školiteľov. Väčšina z nich bola totiž z radov odídených expertov  mediamatiky.

A to zdá sa, vedeniu fakulty prekáža. 67% prác, ktoré mali viesť odídení vyučujúci, má iného školiteľa. Z 21 ostalo pôvodných len 7.Jeden z bizarných príkladov je príbeh študenta, ktorý sa musel zriecť v rámci svojej bakalárskej práce orientovanej na znalostný manažment jednej z mála expertiek na túto oblasť na Slovensku Marcely Katuščákovej.

Študent mediamatiky dostal nedobrovoľne za školiteľa iného pedagóga, ktorý nielenže nie je expertom v danej téme, ale ani nepublikoval v danej oblasti žiadne odborné texty a výstupy. Naopak Marcela Katuščáková ich má celý zoznam, mnohé z nich evidované v odborných databázach Web of Science a Scopus. „ Cítim, že toto sú veci, ktoré ovplyvnia moju budúcnosť.

Mal som možnosť dostať to, prečo som na túto školu prišiel. Mohol som dostať kvalitu. Bez jedného normálneho argumentu mi bolo povedané, že sa musím tej kvality zriecť. Môžem na to doplatiť. Určia mi školiteľa a ja nemám na to vplyv,“ dodal zúfalý študent bakalárskeho štúdia. 

Vnucovanie školiteľov študentov je neštandartné

Kým vedenie fakulty tvrdí, že na takéto jednanie má právo, čo je pravda, vo vedení inej fakulty, ktorú sme oslovili, majú na to iný pohľad. „ Prvoradý je študent,“ tvrdí dekanka fakulty vzdialenej univerzity, ktorá nechcela byť menovaná. „Vždy sa snažíme prispôsobiť študentovi a vyjsť mu v ústrety, aj keby to bol externý školiteľ. Je totiž dôležité, aby mal študent voči školiteľovi dôveru. Nie je zvykom v našej praxi študentom školiteľov vnucovať,“ dodáva.

Dekanka žilinskej Fakulty humanitných vied Vlasta Cabanová ani v tomto prípade problém nevidí, naopak bráni sa, podľa nej, nepravdivým informáciám: „Spôsob rokovania so študentmi nebol direktívny, ale prebiehal vo forme diskusie. Témy sme im nemenili, ale došlo k zmene len niekoľkých vedúcich záverečných prác a to kvôli téme, nie školiteľovi. Je úplne pochopiteľné ak témy, ktoré zvládnu interní zamestnanci katedry, ostávajú v kompetencii pedagógov katedry.“ 

Zakladajú novú mediamatiku - v boji proti veterným mlynom.

Časť odídených pedagógov, ktorí stoja za vznikom mediamatiky v Žiline, sa mediamatiky vzdať nechcú. Je totiž ich „dieťaťom.“ Ako sami hovoria, porodili ho, pomáhali mu rásť a plnohodnotne nájsť dôstojné miesto medzi akreditovanými programami. A uspeli.

Proces komplexnej akreditácie, ktorý trval niekoľko rokov, ustáli s hodnotením B+, čo je výborná známka. Ich študenti hovoria, že práve títo pedagógovia sú duchom mediamatiky, ktorý zo školy v Žiline spolu s nimi odišiel. 

Päť excelentných pedagógov zo Žiliny na čele s pôvodným garantom štúdia Milanom Konvitom, uznávaným expertom, ktorý v októbri minulého roka zastupoval Slovensko a predsedal jednej z komisií Generálnej konferencie UNESCO v Paríži, zobrala pod svojej krídla bez váhania Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave. Spoločne sa teraz snažia o akreditáciu štúdia mediamatiky na pracovisku v Martine.

„Videli sme kvalitu za týmito ľuďmi, preto sme neváhali s ich prijatím,“ hovorí dekanka bratislavskej Fakulty sociálnych a ekonomických vied Lucia Mokrá. „Program mediamatika má veľkú budúcnosť, reflektuje požiadavky doby. Môžem povedať, že Žilinská univerzita prišla o kvalitných ľudí.“

Mnohí žilinskí študenti netrpezlivo čakajú, kedy sa v Martine konečne otvoria brány novej mediamatiky, aby mohli odísť za svojimi obľúbenými pedagógmi. Atmosféra v Žiline je podľa nich neúnosná, mnohí išli vo vyjadreniach ešte ďalej, keď tvrdia, že by neboli hrdí na súčasný titul zo Žilinskej univerzity.

Litera zákona valcuje jeho myšlienku a ducha 

Napriek tomu, že o akreditáciu v Martine sa snažili a snažia  jej úspešní zakladatelia zo Žiliny,  pracovná skupina akreditačnej komisie pod vedením Vladimíra Pátráša rozhodla, že žiadosť, odídených mediamatikov kritéria na akreditáciu nespĺňa. 

Niekoľko dní pred zasadnutím akreditcnej komisie  sme vyrazili do Banskej Bystricie na katedru Slovenského jazyka, kam nás v reakcii na naše otázky pozval Vladimír Patráš. Predseda pracovnej skupiny viac ako 2 hodiny venoval vysvetleniam, ktoré mediamatiku v Martine posielajú nateraz do zabudnutia a mnohých študentov zo Žiliny do pocitov beznádeje a zúfalstva.

Bolo vidieť, že ide o precízneho pána, ktorému neujde žiaden detail a ktorý sa pevne drží litery zákona. Kým nedostatky, ktoré vo svojom stanovisku k žiadosti formuluje, považujú jej autori ale za formálne, profesor Patráš za kľúčové a nateraz neprekonateľné. 

Jedna z informácií, ktorá nás od Vladimíra Petráša zaujímala bolo, či ako predseda pracovnej skupiny pociťoval nátlak, aby akreditáciu  mediamatika v Martine nedostala? Ak by totiž v Martine naozaj vznikla, bola by bezpochyby konkurenciou nateraz upadajúcej Žiline. 

Je viac ako pravdepodobné, že množstvo študentov by Žilinu opustilo a prestúpilo do 30 km vzdialeného Martina. Je preto logické pýtať sa, či sú naozaj dôvody negatívnej hodnotiacej správy akreditačnej komisie tak vážne, že sú prekážkou k vzniku nového štúdia?

Ak nie, či nejde o súboj, v ktorom hrajú rolu motivácie v rozpore s duchom tvorivosti a nadhľadu? Je vôľa pomôcť Martinu a jeho akreditácii, lebo ide o  program s nespochybniteľnými personálnymi kapacitami, alebo naopak je tu snaha  proces ukončiť nezdarom, keď pod ťarchou osobných limitov treba pomôcť a chrániť Žilinu? Aj takéto konotácie visia nad príbehom.

Vladimír Patráš náznaky o akomkoľvek nátlaku rázne odmietol, s výhradou, že správu vypracoval objektívne. Vyjadril názor, že patrí medzi najobjektívnejších akreditátorov a svoju prácu sa snaží vždy odviesť čo najlepšie. 

Treba naozaj priznať, že žiadosť tímu mediamatikov o akreditáciu nebola vyplnená bez nedostatkov. Avšak, aj podľa názoru iného odborníka na akreditáciu, ktorý si neželal byť menovaný, mali chyby len formálny charakter, dali sa odstrániť a nemali by byť prekážkou k zamietnutiu žiadosti. 

Fakulta humanitných vied ako skrachovaný projekt 

Aký bude mať teda celý príbeh koncovku? Proces akreditácie ešte predsa len nie je celkom stratený. Zatiaľ neúspešní žiadatelia sa majú možnosť proti zamietavému rozhodnutiu odvolať a záverečné slovo bude mať ministerka školstva. Tá  pri ososbnom stretnutí s nespokojnými študentmi, podĺa ich slov, potvrdila, že urobí všetko pre to, aby mohli doštudovať  v novom  -  v odborne v kvalitnom prostredí.

Dôležitou informáciou v celom príbehu je ale ešte jeden fakt a to, že Fakulta humanitných vied v Žiline smeruje k zániku. Kolégium rektorky jej hlasovaním odporúčalo zrušiť fungovanie fakulty. Aj keď sa táto informácia nikde verejne neobjavila a vedenie fakulty i rektorát o nej úspešne mlčí, prorektor pre vzdelávanie Milan Trunkvalter nám na otázku, čo bolo dôvodom návrhu na zrušenie fakulty uviedol: 

" Po 19 rokoch svojho pôsobenia si fakulta nedokázala získať práva uskutočňovať habilitačné konanie a konanie na vymenúvanie profesorov. Rozpory i neustála obmena personálneho zabezpečenia, vrátane garantov, smerovala k prehodnoteniu nad pôsobením fakulty.“

Čo presne informácia o zániku fakulty humanitných vied znamená? Z hľadiska budúcnosti študijného programu mediamatika a kultúrne dedičstvo v Žiline sa zatiaľ nedá nič konkrétne povedať. S určitosťou ale môžeme vyjadriť názor, že fakulta vykazuje známky neštandardného,  nezdravého akademického prostredia. A popri tejto skutočnosti sú tu odídení pedagógovia, ktorí čakajú na dovolenie učiť  mediamatiku o 30 km ďalej.

„Po neľahkých troch rokoch a vyčerpaní všetkých legitímnych spôsobov bol tím mediamatikov donútený Žilinskú univerzitu opustiť a začať ju budovať tam, kde našla porozumenie aj v ľudskom prístupe,“ hovorí Eva Capková, v mene tímu odídených mediamatikov.“ Napriek doterajším snahám akreditovať nový študijný program, výsledok nie je dobrý.

To, čo považovala akreditačná komisia v roku 2014 za vynikajúce a hodné všetkých troch stupňov štúdia pod hlavičkou Žilinskej univerzity, v súčasnosti má problém považovať za hodné aspoň bakalárskeho stupňa . Pritom ide o tých istých garantov a ľudí, ktorí sa podieľali na výbornom výsledku v komplexnej akreditácii. Túžime robiť len to, čo vieme najlepšie: odovzdávať znalosti mladým ľuďom,“ uzavrela Eva Capková.

 

www.protikorupcii.sk

 

Blog vznikol vďaka podpore Open Society Institute (FOSI) podporený sumou 24.900,- USD Eur .

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Skutok sa nestal hrozí aj pri údajnom Valkovom vrahovi

Jozefa Radiča, ktorý je obvinený z vraždy, by napokon mohli súdiť len za lúpež s následkom smrti. Trest je potom nižší.

DOMOV

Kiska vymenoval sedem nových rektorov vysokých škôl

Prezident vymenoval aj 19 nových profesorov.


Už ste čítali?